For noen få år siden tegnet han så fargestiftene sprutet om
arket. Bjørner som angrep
redde sauer, dinosaurer, krokodiller eller monstre
med snille, sinte eller redde øyne.
Ingenting var umulig, alt var utført med glødende
iver.
”Hvorfor tegner du nesten ikke mer”, spør jeg gutten en dag, og minnes
min egen glede
over det ubegrensede barnet.
”Fordi jeg ikke er noe flink”,
svarer han.
Jeg kjenner hjertet synke. Det jeg fryktet mest av alt, har skjedd.
Prestasjonskravet har innhentet
han og kvelt kreativiteten og den sanne gleden
av å uttrykke den. Det tok bare et par år med skolegang,
så var iver og ubegrenset
kreativitet erstattet med vurdering og prestasjon.
Det var ikke det at han var så talentfull, det var nok barn
med skarpere strek enn han,
men det var iveren, skapergleden og det sanne
uttrykket som berørte. Jeg har aldri vært den som
har latt meg imponere av finslepne
tekniske ferdigheter, men alltid vært den som har latt meg berøre
av ekthet og oppriktighet,
enten det er i en kunstnerisk eller rent menneskelig form. Og nettopp
derfor er
det at jeg ikke orker valgkamp og politikk, at jeg nærmest kjenner meg
allergisk mot det.
Det er milevis mellom alt som er genuint, og i en kropp med et
absolutt gehør for det sanne,
gjør det direkte vondt å høre de falske tonene
som lires ut i et forsøk på å forføre og manipulere
seg selv inn i en
maktposisjon.
Samtidig har jeg ikke kunnet unngå å få med meg at det er
enkelte som ønsker å innføre karakterer
i barneskolen. I går så jeg den norske
skolen bli vurdert opp mot den finske, for barna i Finland
har bedre resultater
enn oss, rent faglig. Det som ikke nevnes er at det også finnes undersøkelser
som
viser at finske barn er de som trives dårligst i skolen.
Finland har de minst
glade barna, og den høyeste selvmordsstatistikken i Skandinavia (iflg. WHO
2008)
Stadig kommer det rapporter om økt stress hos barn og unge,
utbrente 15 åringer med hodepine
og stress symptomer. I følge min egen lege har
han rett som det er besøk av det han beskriver
som utbrente barneskolebarn. Er det bare meg som får lyst til å brøle:
varsko her!?
Verdens helse organisasjon (WHO) vurderer stress som den
tredje viktigste dødsårsaken i vesten,
innen 2020 mener de den vil være på
toppen av listen. Hvordan forholder politikerne seg til den
type informasjon? Forholder
de seg til den i det hele tatt, eller vil det føre til at de må gjøre om
på det
de tror er det velfungerende prestasjonssamfunnet. Kan det være at hele vår
underliggende
tankegang om prestasjon og anstrengelse sakte, men sikkert, kveler
oss som mennesker og dermed
fører en såpass abstrakt sykdom som stress opp på
toppen av dødslisten?
Som sagt er jeg ingen ivrig tilskuer av politiske
tv-debatter og retoriske dra kamper. Like fult mener
jeg å ha mitt på det tørre
når jeg sier at det ikke en eneste gang i løpet av høstens valgkamp har
blitt
diskutert hva tempoet vårt og behovet for å produsere og prestere faktisk gjør
med oss som
mennesker. Ingen har ”skrytt ” av at de har fått ned medisinbruken av smertestillende,
antidpressiva og
sovemedisin, eller at de ønsker å gjøre noe med det. Til tross for at bruken av
denne typen medikamenter har skutt i været, virker det ikke som om verken regjering eller
opposisjon
har undret seg stort over det, eller tatt innover seg hva det er et
signal om. Riktignok har det vært
noe fokus på å få ned sykefraværet, men dette
har hatt et rent (kortsiktig) økonomisk perspektiv,
som kun har virket som
medisinen selv: det døyver symptomet, men gjør lite med selve årsaken.
Når jeg underviser yoga har jeg kun to regler i mitt rom:
den ene er at det ikke er lov å vurdere seg
selv eller kroppen sin, den andre
er at det ikke er lov å sammenligne seg selv med noen.
Hele tankegangen med
karakterer i barneskolen bygger på å heve prestasjonsnivået ved hjelp av
vurdering
og dermed også oppildne til konkurranse via sammenligning. Men vil en ny måte å måle
barna våre på, veie
de, å sammenligne det åpenbart usammenlignbare på et enda tidligere stadium,
gjøre noe positivt eller negativt for de det handler om, barna? Eller kan det
være at det er med på
å øke det som i følge prognosene skal bli den største
dødsårsaken for deres foreldregenerasjon,
stress?
Dersom vi vil ha det beste ut av barna våre, må vi ikke
dytte dem inn i prestasjonsfellen og lokke
med anerkjennelse og gode karakterer, ei
heller true med frykten for at om de ikke jobber hardt
nok så vil ”alle andre”
gjøre det bedre og få mer enn oss. Vi må gjøre de til trygge, glade og
tillitsfulle vesener som kjenner verdi i sin rene væren, og som ut ifra den
grunnleggende følelsen kan navigere
seg frem til hva akkurat de har som er unikt
å bidra med til denne verden, og i hvilken form det er
rett for den enkelte å
gjøre det. For det er hevet over enhver tvil at avslappede, frie mennesker
er
de som har det best og dermed også presterer best, både kreativt, produktivt og
sosialt.
Det er ut fra den indre gnisten som kun brenner for det den er, fri
fra behovet for resultat og
anerkjennelse, at sann skapelse og oppriktig empati
oppstår.
Like opplagt er det at et urimelig og usunt prestasjonskrav/behov
eller ønske dreper det meste av det
det kommer i kontakt med: kreativitet,
seksualitet og det nære, relasjonelle. Det gjør oss til
fryktsomme mennesker,
det splitter oss fordi at om vi skal prestere bra, må det også finnes
noen som prestere
dårlig å måle seg opp mot, noen å ”slå”. Det er oss mot dem, meg mot deg.
Skulle
det ikke heller vært deg OG meg, i lek, glede og samspill?
Gutten jeg nevnte i begynnelsen spiller også fotball, så
godt liker han det at han har valg å spille
for en klubb som satser på
talentutvikling og gode trenere. Og de får det til, laget hans er et av
de
bedre, de søker til og med å spille mot gutter som er ett år eldre for å få skikkelig
motstand.
I helgen var det fotballcup og det gikk unna, de to første kampene
rant målene inn og de vant
relativt greit. De scoret så mye at jeg faktisk mistet
tellingen på hvor mye de vant med, men til min overraskelse kom en litt
forvirret og lett nedslått gutt bort til meg i pausen før den siste kampen.
Treneren hadde ikke vært fornøyd, de hadde ikke spilt bra nok, de kunne bedre.
Jeg tror egentlig
treneren hadde noe fint i tankene. Mer samspill gutter, var beskjeden jeg
innbiller meg han ville formidle. Men når guttene gikk ut for å spille siste
kamp, så jeg en litt slukøret gjeng entre banen.
Og laget som nesten alltid
bruker å vinne, de tapte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar